Met enige regelmaat spreek ik een ouder over de inzet van hun kind voor de gitaarles. Het studeren thuis laat wel eens te wensen over. Vaak herinneren ouders hun kind dat ze nog gitaar moeten oefenen en ervaren ze dat als noodzakelijk kwaad. Ik hoor vaak de vraag van ouders; “Waarom oefent mijn kind weinig/niet uit zichzelf?
Om dat te begrijpen een stukje achtergrondkennis over muziek maken. Musiceren kun je zien als een extra vak. Een schoolvak zoals rekenen of taal. Muziek leren als hobby doe je inclusief de les 4, 5 of 6 x per week. Aan welk ander vak/hobby besteed je zoveel tijd iedere week? Daarnaast is muziek maken een pittige cognitieve belasting. Muziek legt unieke verbindingen in de hersenen! Om muziek te maken worden veel verbindingen tussen verschillende delen van de hersenen gemaakt. die ook nog eens ‘de langste weg’ af moeten leggen. Het is logisch dat kinderen (maar ook volwassenen) niet altijd geprikkeld zijn om zich voor hun hobby in te spannen.
Hoe langer de weg tussen 2 gedeelten in de hersenen, hoe belangrijker de weg is voor je ontwikkeling. Zie het als een uitje naar de buren…..of een uitje naar Australie!!! Muziek is en blijft een flinke uitdaging. Vandaar de golf beweging in de inzet.
We leven in een tijdsgeest waarin van ons……maar zeker ook van kinderen, (te) veel en (te) hoge verwachtingen zijn. Ook ik hoor mezelf vaak zeggen, ‘als je maar je best doet’.
Dat is ook wat we als volwassenen willen zien en terecht in mijn ogen. Ik vind dat kinderen te jong zijn om zelf de inzet voor gitaar spelen te bepalen. Muziek maken is in die zin als een spreekbeurt waarin kinderen begeleidt moeten worden. Alleen zo’n spreekbeurt duurt het gehele jaar!!!. Hier een aantal tips voor het begeleiden van je kind bij het oefenen voor gitaarles:
Biedt structuur aan in het oefenen: prik een vast tijdstip samen met je kind bijv. ’s ochtends voordat hij/zij naar school gaat of ’s avonds na het avondeten. Maak daar een duidelijke afspraak over.
Stimuleer en motiveer je kind: Geef aandacht aan je zoon/dochter tijdens het oefenen en geef complimentjes. Daarbij is het belangrijk om ook te “geven en nemen” Bijvoorbeeld als je ziet dat je zoon/dochter moe is, om dan ‘te geven’. Om voor te stellen de liedjes 1 of 2x te oefenen die dag, of een keer over te slaan. Je geeft het kind dan ruimte. Heeft je kind geen zin (liever lui dan moe) dan is het tijd om te “nemen”.
Belonen: Stimuleren/motiveren kan natuurlijk ook met belonen. Onze zoon krijgt nu 15 minuten op de i-pod als hij gitaar heeft gespeeld. Vroeger kreeg hij een sticker (5 t/m 7 jaar), daarna wasknijpers op de kalender en bij 5 wasknijpers een ‘cadeautje’ (die je gratis krijgt bij de supermarkt). Inventief zijn dus. Ik hoor tijdens het schrijven diverse ouders denken, ‘ja maar als het zo moet hoeft het voor mij niet’, of ‘hij/zij moet er wel gewoon plezier in hebben’. Plezier hebben is ook het belangrijkst. Maar vergeet niet dat het oefenen discipline, inzet en doorzettingsvermogen vergt. Naast alles wat je kind al “moet”. Een kleine beloning kan je kind net die extra stimulans geven, dat het oefenen gemakkelijker gaat.
Je mag gitaarspelen: Geef je zoon/dochter mee dat hij/zij mag gitaarspelen. ‘Je mag nog gitaarspelen’ klinkt heel anders dan, ‘je moet nog oefenen’
Ik probeer de kinderen mee te geven dat als je in een stoel zit en je staat niet op dan gebeurt er ook niets. Ook bij mij thuis is het echt niet vanzelfsprekend dat ze opstaan!!!! Zeker door alle elektronische invloeden die er zijn. Als ouders proberen we toch mee te bouwen aan het karakter van je zoon/dochter. En dat vergt ook karakter van ons als ouder.